Astazi, animatia japoneza (anime) este o cale
media recunoscuta si acceptata ca o alternativa la traditionalele"
desene animate" din occident, insa nu a fost tot timpul asa.Cum a luat
nastere animeul? Care au fost inspiratiile, evenimentele, si oamenii
care au dus la amploarea fenomenului ce o are cultura animeurile
astazi? Care au fost cele mai influenta animeuri? La intrebarile
acestea o sa incerc sa raspund pe parcursul acestui topic.
1.Inceputurile
La inceputul secolului XX, filmele de animatie au fost la debutul
lor. Incursiunile ocidentalilor in industria de film a fost urmata si
de cei din Est, inclusiv de japonezi. Primele filme animate, au fost
realizate la inceputul secolului amintit mai sus, iar ideea unui "
desen animat" la japonezi a parcurs urmatorul traseul : din paginile de
ziar/manga in filme animate. Acestea au prins un avant, cand, in anul
1914, artistii japonezi au inceput experimentele cu filmele animatie,
dar cele care au fost realizate si au ajuns sa fie rulate, nu merita
insa mentionate.
Segmentul de desene animate era deja cucerit de animatorii din
�€œVest�€�, care au dominat scena lumii de atunci, cel mai remarcabil
fiind studiourile Walt Disney( creatorii lui Mickey Mouse, Donald Duck,
si alte caractere de desene animate populare) si Fratii
Fleischer(Popeye Marinarul, Superman si Betty Boop).Aceste doua mari
forte in lumea animatiei au creat capodoperele acelui timp, capodopere
animate care au impus standarde desenelor din anii care au urmat.
Disney, cu creatii de lung metraj ca si "Alba ca zapada�€� sau scurte
metraje ca " Steamboat Willie" au avut un rol colosar in instrumentarul
folosit pentru materialele animate.
Prin comparatie, japonezii au fost lenti, batand timid la �€œpoarta
regatul de animatie�€� si cum am spus mai sus, nu sunt mentionati in
istoria cinematografilui cu privire la filmografia animata timpurie.
Comparabil cu ce se facea in America si Europa pe atunci, japonezii nu
erau concurenti. Inainte si dupa al doilea razboi mondial, insa
japonezii au exeprimentat o noua metoda de animatie a desenelor.Aceasta
a fost semintele animatiei japoneze pe care o vedem astazi.
Osamu Tezuka (�€œDumnezeul manga�€�, cum e supranumit de japonezi -l-am
amintit si la rubrica �€œFenomenul manga�€�), in timpul razboiului, pe
atunci un muncitor de fabrica, cu aspiratii la cariera de doctor, a
fost cel care a pus bazele animatiei, fiind numit si �€œparintele
animatiei japoneze�€�. Tezuka a fost puternic marcat de desenele
animate a lui Disney si a Fratilor Flesicher. Ca si copil, Tezuka a
gasit consolare si distractie in schitele tatalui sau vazute prin
intermediul unui proiector, infatisind personaje de animatie populare,
cum ar fi Mickey Mouse si Donald Duck.
In fabrica unde lucra a fost foarte popular printre colegii de
servici si a castigat respectul si admiratia lor prin imitarea stilului
personajelor de animatie populare si prin conceperea si desenul unora
proprii.Aceasta dragoste timpurie pentru animatie a pus bazele faimei
lui Tezuka de mai tarziu si, in cele din urma a dus la nasterea
fenomenului anime si manga cum le cunoastem noi astazi.
Istoricii si cunoscatorii in materie de animatie sunt de accord ca
Tezuka a fost precursorul manga si anime, pentru ca exista multe dovezi
in spatele acestei afirmatii : primul artist japonez care a desenat o
povestire ("Shintakarajima", sau "Comoara noua din insula") in 1947,
cel mai cunoscut �€œtankoubon" sau" roman grafic".
In 1963, a fost primul desenator care a produs o serie de animatie
cu success international :" Testuwan Atom" sau cum il stim noi," Astro
Boy". Impreuna cu Toei Animation(pentru care Tezuka a lucrat ca si
artist plastic), Tezuka's Mushi Productions, a carui baze le-a pus
Tezuka, a fost printre primele studiouri de animatie japoneze.
In primele animeuri si benzi desenate, bazandu-se pe influentele
desenelor animate pe care le-a urmarit cand era copil, Tezuka a desenat
capuri mari si figuri expresive, creeand astfel un stil propriu de
animatie. Neobisnuitii ochi mari, in special au fost folositi de Tezuka
pentru expresivitatea emotiilor personajelor.Stilul lui Tezuka's a
influentat multi desenatori de manga si anime, tendinta care poate fi
vazuta si in unele animeurile produse astazi.
Tezuka si cei care lucrau la studioul sau de animatie au fost
considerati de criticii genului "revolutionari" prin accea ca au
combinat intr-un mod complex intriga povestirii cu animatia. Spre
deosebire de desenele din occident, individuale si in special episodice
(in fiecare episode erau tratate alte teme si nu prea aveau o
continuitate cu subiectul de baza) Tezuka prin animeurile �€œAstro Boy"
si "Kimba, Leul Alb" a incercat sa spuna o poveste continua, reinoind
repetarea intrigii atat prin eroii pozitivi cat si prin cei
negativi.Personajele create au fost de asemenea expuse la schimbari. De
exemplu, Kimba in cele din urma se transforma dintr-un leu tanar int-
un leu matur,evoluand pe parcursul actiunii.Folosirea in acest fel al
elementelor intrigii era pana atunci doar de domeniul filmelor (live
action) sau serialelor TV.